چطور با مطالعه كتاب باعث تحريك ذهن خود شويم؟

۹ بازديد

تاريخچه مطالعه و كتابخواني
مطالعه كتاب به عنوان روش درماني ايده چندان جديدي نيست. چرا كه ظاهرا پادشاه مصر رامسس دوم اتاقي مخصوص نگه داري كتاب داشت و بالاي در ورودي آن كلماتي با اين عنوان نوشته بود: «خانه درمان روح».
زيگمون فرويد و بسياري از روانشناسان و فلاسفه ديگر نيز كتاب را براي درمان بيماران ذهني تجويز مي كردند.
واژه بيبليوتراپي(bibliotherapy)  كه به معني هنر استفاده از كتاب براي كمك به حل مشكلات روحي افراد است، درسال ۱۹۱۶ ميلادي براي نخستين بار توسط ساموئل كروترز استفاده شد. پس از آن در آمريكا و كمي بعد در بريتانيا رواج پيدا كرد. اين روش درماني به سرعت وارد دانشكده هاي پزشكي و بيمارستان ها شد. در سال ۲۰۰۷ فيلسوفي به نام آلن دو باتن مدرسه اي مجهز به خدمات بيبليوتراپي با متخصصان آن تاسيس كرد. گرچه بيبليوتراپيست ها گاهي اوقات كتاب هاي فلسفه، شعر و كتاب هاي خلاقانه غير داستاني تجويز مي كنند، اما در اين ميان داستان و رمان از خاصيت درمانگري بيشتري برخوردارند. تحقيقات نشان مي دهد داستان هاي ادبي توانايي ما را براي همدردي و قرار دادن خودمان در قالب ديگران بهبود مي بخشد. مطالعه داستاني با شخصيت مشابه خودمان مي تواند در روند تشخيص بيماري و درمان آن تاثير بسازي داشته باشد. زماني كه داستان ما را در طوفاني عميق مي اندازد در واقع كشف شخصيت دروني ما آغاز مي شود. زماني كه به خودمان مي آييم و خودمان را گريان مي بينيم در حالي كه مي فهميم براي شخصيت داستان اشك مي ريزيم، در واقع براي خودمان گريه مي كنيم. به اين روش درماني نوعي پاكسازي روان اطلاق مي شود.
تحريك ذهن
با مطالعه كتاب باعث تحريك ذهن خود شويد.
تمركز روي كلمات و داستان يك كتاب، باعث تحريك مغز و عملكردهاي شناختي مي شود. اين عمل مي تواند به تحريك ذهن شما، به ويژه بخشي از مغز كه وظيفه تمركز و تجزيه و تحليل را دارد، كمك كند. اين قسمت از مغز را دقيقاً فعال تر مي كند. اين تحريك ذهن سرانجام در جايي كه شما نياز داريد موضوعي را تحليل كنيد، تمركز شما را براي تحليل آن موضوع بيشتر مي كند.
با تحريك و بهبود عملكرد مغز، ذهن شما فعال تر مي شود. با ايجاد تمركز شديد بر روي كلمات، مغز شما مقدار قابل توجهي از اطلاعات را به خود اختصاص مي دهد، كه مي تواند مهارت تفكر انتقادي و تجزيه و تحليل انتقادي و همچنين توانايي خواندن شما را بهبود بخشد و اين بهترين روش براي تحريك ذهن شما و فعال تر كردن روند فكري شما است. خواندن فقط به تفكر انتقادي شما كمك نمي كند، بلكه باعث بهبود قدرت و عملكرد مغز شما نيز مي شود. تحريك مداوم مغز با مطالعه كتاب انجام مي شود. اين كار سبب كنترل بخش هاي مختلف مغز شما مي شود و در نهايت مهارت هاي تفكر و تجزيه و تحليل شما را كنترل مي كند.
تحقيقات نشان داده است كه مطالعه كتاب از جمله فعاليت هايي است كه ذهن را تحريك مي كند و پيشرفت آلزايمر را كنترل مي كند (يا احتمالاً حتي از آن جلوگيري مي كند)، زيرا فعال و درگير شدن مغز شما مانع از دست رفتن قدرت ذهنتان مي شود.
درست مانند هر عضله ديگري از بدن، مغز نيز براي حفظ قدرت و سالم ماندن نياز به ورزش دارد. انواع فعاليت هايي كه از لحاظ علمي ثابت شده است كه ذهن را تحريك مي كنند، مانند: انجام بازي پازل و شطرنج هستند.
كاهش استرس
استرس هاي خود را با مطالعه كتاب از بين ببريد.
مطالعه يك رمان خوب مي تواند شما را به دنياي ديگري منتقل كند تا شما بتوانيد تمام استرس هاي خود را فراموش كنيد. همينطور مطالعه يك مقاله جذاب ذهن شما را از استرس ها منحرف مي كند و باعث مي شود تنش هايتان از بين برود و به شما آرامش مي دهد.
خواندن مي تواند به كاهش سطح استرس كمك كند. عمل و تمركز بر روي كلمه نوشتاري مي تواند به شما در رفع ذهن شما از اضطراب و فشارهاي روز كمك كند. با دور كردن ذهن خود از استرس، مي توانيد آسوده باشيد و اجازه دهيد استرس تان از بين برود.
پس از شروع خواندن، شما شروع به تمركز خواهيد كرد، در حين مطالعه، ديگر به مسائلي كه باعث استرس شما شده اند فكر نخواهيد كرد، بلكه استرس را تماماً فراموش خواهيد كرد. بنابراين با گذشت زمان، خواندن باعث كاهش استرس مي شود و باعث مي شود از نظر روحي و جسمي احساس بهتري داشته باشيد.
دانش
با مطالعه كتاب سطح دانش شما افزايش مي يابد.
كتابخواني، دانش جديدي را به حافظه شما اضافه مي كند. هرچه دانش بيشتري داشته باشيد، براي مقابله با مشكلات غير قابل پيش بيني زندگي تان مجهزتر خواهيد بود.
علاوه بر اين، نكته ديگري در مورد دانش و يادگيري در اينجا وجود دارد: اگر براي شما هر نوع اتفاق غير قابل پيش بيني رخ دهد، به ياد داشته باشيد كه اگرچه ممكن است همه چيز (شغل، دارايي، سلامتي و ...) را از دست بدهيد، اما دانش آن را كه در طول زندگي با مطالعه مستمر خود درون ذهنتان جمع آوري كرده ايد، هرگز نمي تواند از شما گرفته شود.
بهبود فن بيان، گسترش دايره واژگان و كلمات
هرچه بيشتر بخوانيد، كلمات بيشتري در معرض ديد شما قرار مي گيرند، همين امر باعث مي شود هر روز به دايره واژگان شما افزوده شود و اثرات مطالعه شما در صحبت هايتان پديدار مي شوند.
واژگان، چه به صورت فيزيكي و چه به صورت كتاب الكترونيكي، مي توانند سبب افزايش دايره واژگان شما شوند.
پس از مدتي كه مطالعه روزانه انجام داديد و به جستجوي كلمات جديد كه تا امروز نمي دانستيد پرداختيد، دايره واژگان شما به يكباره گسترش مي يابد و مهارت هاي زباني شما بهبود مي يابد. شما با كتابخواني مستمر مغز خود را با واژگاني پر مي كنيد كه در ادامه زندگي تان از اين واژگان در هر موقعيتي به صورت اتوماتيك استفاده مي كنيد، اين موضوع در تحقيقاتي كه توسط دانشگاه اورگان انجام شده است اثبات شده است.
كلماتي كه شما ياد گرفته ايد، شروع به ادغام خود در واژگان روزمره شما خواهد كرد و با استفاده از اين كلمات جديد طرز صبحت كردن شما به طور شگفت آوري تغيير خواهد كرد.
بيان و خوش صحبت بودن در هر حرفه اي كمك شاياني مي كند و اينكه با اعتماد به نفس مي توانيد با افراد با درجه اجتماعي بالاتر صحبت كنيد، مي تواند يك تقويت چشمگير در عزت نفس شما باشد. اين حتي مي تواند در حرفه اي كه داريد به شما كمك كند، زيرا كساني كه در موضوعات مختلف، آگاه هستند و بسيار خوب صبحت مي كنند، بيشتر از كساني كه واژگان كمتر و سطح آگاهي كمي از ادبيات دارند، صبحت هايشان بسيار بيشتر مورد قبول واقع مي شود و مي توانند در هر زمينه اي از حرفه خود موفق تر باشند.
در هر كار تخصصي، ما نياز به يك سري ابزار و وسيله داريم. در بحث فن بيان و مهارت هاي ارتباط كلامي واژگان، ساختارها و لغات جزئي از ابزار ما هستند. ما براي اينكه بتوانيم واژگان خوبي داشته باشيم و ساختارهاي خوبي را استفاده كنيم، نياز داريم مطالعه كنيم. به ويژه مطالعه در زمينه ادبيات فارسي معاصر خودمان كه گنجيه غني در زمينه افزايش واژگان و دايره لغات هستند. براي اينكه ما بتوانيم عيار كلام و بيان خودمون را بالا ببريم، بايد مطالعه كنيم، به ويژه مطالعه در زمينه ادبيات معاصر.
بهبود حافظه
يكي از روش هاي ورزش حافظه، مطالعه مستمر كتاب و كتابخواني است.
وقتي كتاب مي خوانيد، بايد مجموعه اي از شخصيت ها، پيشينه آن ها، جاه طلبي ها، تاريخچه و تفاوت هاي ظريف و همچنين قوس ها و زير مجموعه هاي مختلفي را كه در هر داستان راه دارد را به خاطر بسپاريد. همه ما اين موضوع را مي دانيم كه مغزها چيزهاي شگفت انگيزي هستند و مي توانند با سهولت نسبي همه چيز را به خاطر بسپارند.
خيلي شگف آور است! هر چيز جديد كه در حافظه خود اضافه مي كنيد، سيناپس هاي جديدي تشكليل مي شود(brain pathways)  و همچنين آنچه را كه از قبل در حافظه خود داشتيد را تقويت مي كند، كه به يادآوري حافظه كوتاه مدت و همچنين ايجاد روحيه كمك مي كند. هر اندازه بيشتر مطالعه كنيد ذهن شما با رويداد هاي تازه تري آشنا مي شود.
مهارت هاي تفكر تحليلي قوي تر
مطالعه كتاب باعث مي شود در زندگي مسائل را بهتر تجزيه و تحليل كنيد.
خواندن مي تواند تخيل شما را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد. اينكه در طول مطالعه يك رمان رمز آلود ذهن شما درگير شخصيت ها ي متعدد و داستان معمايي آن مي شود را در نظر بگيريد. به دليل همين شخصيت ها و داستان ها، بخشي از مغز شما كه وظيفه تحليل مسائل مختلف را به عهده دارد، تحريك مي شود و شما بدون اينكه لازم باشد در دنياي واقعي بسياري از شخصيت ها را به شكل واقعي تجربه كنيد، به راحتي بسياري از آن شخصيت ها را در كتاب ها مي خوانيد و با رموز شخصيتي جديد آشنا مي شويد و مهم تر از آن يك بار فرصت تحليل و مواجهه با آن شخصيت را با مطالعه يك رمان رمز آلود به خود مي دهيد.
وقتي شروع به خواندن كتاب مي كنيد، معمولاً در آغاز تصويري از اتفاقات آن كتاب در ذهن نداريد. اما، هر زمان كه كتاب را تمام كرديد، مي توانيد به راحتي كل شخصيت ها و دنيايي كه آن كتاب در ذهن شما ايجاد كرده را به ياد آوريد و شروع به تحليل كنيد. در پايان كتاب به طور واضح در مي يابيد كه به طور شگف انگيزي قوه تحليل شما در حال فعاليت است. خوانندگان حرفه اي در حين خواندن يك رمان از درون خودشان به درون داستان مي روند و اين يك احساس فوق العاده است.
تخيل ابزاري قدرتمند است كه مي تواند در همه ابعاد زندگي مفيد باشد. اگرچه ممكن است گاهي مورد توجه ما نباشد، تخيل همان چيزي است كه به ما امكان مي دهد تا بهتر انسان ها را درك كنيم. اين درك بهتر انسان ها مي تواند در كار يا حتي در خانه به ما كمك كند. با خواندن مستمر مسير بهبود را براي تخيل خود باز كنيد.
بهبود تمركز
براي بهبود تمركز در محل كار و مكان هاي ديگر زندگي مطالعه كنيد.
وقتي كتاب مي خوانيد، تمام توجه شما به داستان معطوف مي شود. بقيه جهان از پيش روي شما محو مي شود و شما قادر هستيد خود را در هر جزئيات ظريفي كه از مطالعه كتاب جذب مي كنيد غوطه ور كنيد.
سعي كنيد ۱۵-۲۰ دقيقه قبل از كار مطالعه كنيد. اگر اين كار را انجام دهيد خودتان از اين كه چقدر تمركز كرده ايد متعجب خواهيد شد.
بخش ديگري از سلامت روان وجود دارد كه مطالعه روزانه كتاب مي تواند به آن كمك كند و آن هم بهبود تمركز ذهن پس از انجام مطالعه روزانه است. اين نكته توسط سايت NCU نيز بارها بيان شده است. حداقل ميزان مطالعه در روز، مي تواند تمركز و عملكرد حافظه شما را بهبود ببخشد. در اين مورد آن قسمت از مغز كه وظيفه تمركز را دارد، تحريك مي شود. دقيقاً مانند ورزش بدني، نوعي تمرين ذهني است كه حافظه شما را تحت فشار قرار مي دهد و باعث مي شود شما روي جزئيات متمركز شويد.
مطالعه و درك آنچه را كه مي خوانيد، عملكرد حافظه شما را بهبود مي بخشد. به ياد بياوريد كه هر كتابي را كه تاكنون خوانده ايد، به چه درك و مفهمومي از آن كتاب رسيده ايد كه هميشه در ذهن شما باقي مانده است. بله، درك مطالبي كه مي خوانيد براي بهبود تمركز شما به ياري ذهنتان مي آيد. هنگام خواندن، مغز شما بطور دائم قسمت هايي از اطلاعات را درمورد داستان نگه مي دارد. از آنجا كه بخشي از مغز كه حافظه را كنترل مي كند تحريك مي شود، مانند ورزش براي اين قسمت از مغز عمل مي كند و در نتيجه باعث بهبود حافظه و تمركز شما (در جايي كه به تمركز روي موضوع خاصي احتياج داريد) مي شود.
با مطالعه مستمر تمركز شما تقويت مي شود، زيرا خواندن نياز به تمركز دارد. هنگامي كه شروع به مطالعه كتاب يا مقاله اي مي كنيد، تا زماني كه كاملا روي آن كتاب يا مقاله متمركز نشويد، نمي توانيد اطلاعات آن كتاب يا مقاله را دريابيد. بعنوان مثال تصور كنيد كه يك مسائله رياضي را مي خواهيد حل كنيد، تا زماني كه به طور كامل روي آن مسئله رياضي متمركز نشويد قادر نخواهيد بود آن مسئله را حل كنيد.
مهارت نوشتن بهتر
با مطالعه بيشتر مي توانيد نويسنده بهتري باشيد.
با گسترش واژگان، مهارت نوشتن بهتر براي شما فراهم مي شود.
قرار گرفتن در معرض اثر منتشر شده (نوشته اي كه پارامترهاي ارزشمند بودن را دارد)، تأثير قابل ملاحظه اي بر روي نوشتن خود شخص دارد، زيرا رعايت سبك هاي نوشتن، روان بودن و نوشتن نويسندگان ديگر تأثير بسيار زيادي بر اثر شخصي شما خواهد گذاشت.
به همان روشي كه نوازندگان بر يكديگر تأثير مي گذارند و نقاشان از تكنيك هايي كه توسط استادان قبلي استفاده شده تاثير مي گيرند، همچنين نويسندگان نيز ياد مي گيرند كه چگونه با خواندن آثار ديگران تكنيك هاي نويسندگي خود را بهبود دهند.
مطالعه كتاب و درك سبك هاي نوشتن ديگران ابزاري عالي براي كساني است كه از نوشتن لذت مي برند. حتي نويسندگان بزرگ از اين ابزار براي مطالعه سبك ها و مضامين نوشتن استفاده مي كنند.
بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه هر نوع خواندن مي تواند نوشتن شما را به طرز چشمگيري بهبود بخشد.
آرامش
هيچ اتفاق ديگري در جهان به اندازه مطالعه كتاب به شما آرامش نمي دهد.
علاوه بر آرامشي كه همراه با خواندن كتاب خوب است، ممكن است موضوعي كه شما در مورد آن مي خوانيد، باعث ايجاد آرامش و آرامش دروني بي نظير شود.
خواندن كتاب هاي تاريخي مي تواند فشار خون را پايين بياورد و احساس آرامش بي نظيري را به وجود آورد، در حالي كه نشان داده شده است كه خواندن كتاب هاي روانشناسي به افرادي كه از برخي اختلالات خلقي و بيماري هاي رواني خفيف رنج مي برند، كمك مي كند.
كاهش افسردگي
خواندن، بويژه كتاب هاي روانشناسي و كتاب هاي انگيزشي و كتاب هاي موفقيت، مي تواند به جلوگيري از بروز افسردگي و اختلالات خلقي شما به طرز شگفت آوري كمك كند. مطالعه اين كتاب ها آن بخش از مغز را كه با افسردگي سروكار دارد را بهبود مي بخشد. كتاب هاي انگيزشي و خودشناسي، منابع اصلي از اطلاعات در مورد چگونگي بهتر كردن خود و روحيه خود هستند كه مي توانند به كاهش افسردگي شما كمك كنند. خواندن كتاب مي تواند براي كسي كه ممكن است از افسردگي رنج ببرد، اما نمي خواهد دارو مصرف كند، بهترين گزينه باشد.
رمان ها، داستان هاي كوتاه، مقاله هاي مجله و كتاب هاي غير داستاني نيز مي توانند در كاهش افسردگي نقش داشته باشند. با خواندن، شما بر روي مواردي كه باعث افسردگي شما مي شود تمركز نمي كنيد، بلكه موارد ديگري را مي يابيد كه مي توانيد به آنها فكر كنيد. شما ديگر نگران وضعيت افسردگي خود نيستيد، بلكه در عوض، روي داستان متمركز هستيد.
در نظر داشته باشيد كه تحريك ذهن خود باعث كم شدن افسردگي مي شود؛ چرا كه هنگامي كه ذهن افسرده است، تحرك كمتري از خود نشان مي دهد. از طرفي احساس خوشبختي كه از شنيدن داستان ها و يا كتاب هاي انگيزشي به ذهن منتقل مي شود، مي تواند روحيه شما را بسيار بهتر كند و به شما كمك مي كند روزتان از يك روز پر از غم به روز شادتري تبديل شود. استفاده زياد از كتاب هاي ادبي براي درمان افسردگي شبيه به مسكن درد است كه درد را كاهش مي دهد.
كيفيت خواب شما را بهبود مي بخشد
كتاب خواندن، در بهبود كيفيت كلي خواب، الگوي خواب و آرامش شما هنگامي كه در خواب هستيد نقش بسيار زيادي دارد. خواندن، از آنجا كه آرامش شما را بيشتر مي كند، استرس شما را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد. اين آرامش هنگامي كه شما در خواب هستيد هم با شما خواهد ماند و مي تواند براي شما يك خواب عميق و آرام در پي داشته باشد. اين يك حقيقت شيرين است كه: خواندن مي تواند كيفيت خواب شما را به ميزان بسيار زيادي بهبود بخشد.
شب ها قبل از اينكه به رختخواب برويد، كتاب هاي مناسبي را كه مي توانند به روح شما آرامش دهند را انتخاب و شروع به مطالعه آن كنيد. اگر يك روز پر از استرس را داشته ايد، سعي كنيد ابتدا يك نفس عميق بكشيد و با اختصاص دادن زمان هايي خاص براي خواندن درست قبل از خوابيدن در شب، مي توانيد كمك بسيار زيادي به خودتان كنيد. حتما همه شما از تاثير بسيار زيادي كه كيفيت خوابتان در روزي كه مي گذرانيد دارد، بسيار زياد شنيده ايد. بنابراين بسيار مهم است كه خواب با كيفيتي داشته باشيد. پس با مطالعه كتاب قبل از خواب ابتدا به آرامش برسيد بعد بخوابيد.
خواندن قبل از خواب، بدن و ذهن شما را به خصوص بعد از يك روز طولاني و استرس زا آرام مي كند. حتي اگر ميزان مطالعه شما قبل از خواب خيلي كوتاه باشد (يك فصل يا دو فصل) آرامش خاطري كه خواندن به شما منتقل مي كند، مي تواند به شما در خواب عميق و آرامش بخش كمك كند. آرامشي كه كتاب ها مي توانند به ارمغان بياورند فقط يكي از مزاياي شگفت انگيز خواندن هر شب قبل از خواب است.
بهبود مهارت اظهارنظر در مورد مسائل مختلف
كتاب ها به شما امكان مي دهند چيزهايي را كه در طول زندگيتان هميشه مي ديديد، اينبار از منظري كاملاً متفاوت ببينيد. بعنوان مثال، خواندن در مورد يك فرهنگ خاص مي تواند به شما كمك كند تا درك كنيد كه چگونه اين فرهنگ با فرهنگ شما متفاوت است. شما ممكن است با ديدگاه آن فرهنگ موافق نباشيد، اما حداقل شما از زاويه جديد به آن نگاه خواهيد كرد.
كتاب ها ايده هاي جديدي به شما مي دهند. دائماً هنگام خواندن ياد مي گيريد و مي توانيد از منظر متعادل تري به جهان نگاه كنيد. در صورتي كه ديدگاه هاي ديگر را مطالعه نكنيد، (بر اساس ويژگي هاي بنيادي كه داريم) هميشه تمايل خواهيد داشت كه يك نوع تفكر يك بعدي نسبت به هر موضوعي داشته باشيد.
ما كارهايمان را همان طور كه فكر مي كنيم، عمل مي كنيم. زيرا اين همان چيزي است كه ما در سال هاي سازندگي آموخته ايم. ما از زاويه تجربه خودمان به چيزها نگاه مي كنيم. با استفاده از اين لنز مي توان به راحتي فرض كرد كه راه ما روش صحيح است. كتاب ها به ما كمك مي كنند كه چيزها را از نقطه نظر جديدي ببينيم، به ما اين امكان را مي دهد تا از مفاهيم "درست" يا "نادرست"دست برداريم (تك بعدي بودن) و در عوض جوانب بسيار زيادي را در نظر بگيريم.

 

وقت، بزرگترين دارايي ما است. اگر دوست داريد با صرف كمترين ميزان وقت، بيشترين آموزش را ببينيد، بايد با خلاصه كتاب‌ هاي ذهن آشنا شويد. ما در ذهن، مجموعه‌اي از جذاب‌ترين و كاربردي‌ترين كتاب‌هاي روانشناسي، مديريت، توسعه فردي و توسعه كسب‌وكار را براي شما خلاصه كرده‌ايم. پكيج‌هاي خلاصه كتاب ذهن به فشرده‌ترين حالت ممكن و بدون جا انداختن حتي يك نكته از كتابها مخصوص افرادي است كه به علي‌رغم كمبود وقت، دغدغه دانايي و آموزش دارند. كافيست اپليكيشن ذهن را نصب كنيد و به مجموعه‌اي گسترده از محتواي آموزشي دسترسي پيدا كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.