وسواس

دانلود پايان نامه

وسواس

۱۷ بازديد

 

اختلال وسواس مذهبي كه وسواس گناه يكي از زير مجموعه هاي اصلي آن است باعث مي شود فرد در مورد يك موضوع دچار ترديد شود و يا حتي عذاب وجدان داشته باشد البته همان طور كه در مقدمه نيز مطرح شده وسواس مذهبي باعث ايجاد استرس و اضطراب در فرد مي شود. در مذاهبي به خصوص مسيحيت نسبت به گناه وسواس خاصي دارند. بسياري از اين افراد دين دار دين را در حكم قانون ميدانند و اگر فرد طبق دين عمل نكرد، فرد بايد مجازات شود حتي در فيلم هاي سينمايي نيز اين موضوع بسيار ديده ميشود.

وسواس گناه كه با احساس گناه نيز شناخته ميشود علاوه بر استرس و اضطراب باعث ايجاد افسردگي نيز مي شود و بعد نشانه هاي بدتري را نيز مي توانيم در رفتار فرد شاهد باشيم. معمولا وسواس گناه كه جز وسواس هاي فكري و عملي مي باشد خيلي سخت قابل كنترل است البته با مراجعه با درمانگر اين امر انجام پذير خواهد بود.

مثلا افرادي كه به يك نوع مورد در روابط جنسي اعتياد دارند و مي خواهند آن مورد را ترك كنند بسيار در روند تركش دچار مشكل خواهند شد و اگر مذهب هم به آنها فشار وارد كند باعث ميشود كه فرد دچار وسواس گناه شود.

روانشناس خوب در تهران، از انجا كه درمان وسواس كاري پيچيده است و نيازمند يك تيم متخصص دارد همه افراد به دنبال بهترين درمانگران با تجربه در اين حيطخ دارند. تست وسواس مذهبي معمولا براي افرادي كاربرد دارند كه در اثر ازدياد در تفكرات مذهبي اضطراب دارند و رفتارهاي تكراري را تجربه ميكنند. تست وسواس مذهبي كاملا نمي تواند كه تشخيص دهد شما به چه چيز رواني اي مبتلا هستيد ولي ميتواند در اين مورد آگاهي به شما ببخشد.

همان طور كه گفته شد انواع اين تست ها به شما كمك ميكند تا بر مشكلاتتان آگاهي پيدا كنيد و لي اگر قصد درمان داريد بايد پيش يك درمانگر و متخصص وسواس برويد.

وسواس مذهبي توهين

وسواس مذهبي توهين نيز يكي ديگر از انواع وسواس هاي مذهبي مي باشد كه در آن فرد در ذهنش فكر ميكند كه به مقدسات مثل پيامبران و ائمه توهين ميكند مثلا فرد در مكاني مثل مسجد هست و به طرز ناخودآگاهي افكاري مثل توهين به مقدسات و يا موارد ديگر گريبانگير ذهنش مي شود و به سختي مي تواند آن افكار را كنترل كند. جنبه اول اين موضوع ترسي است كه فرد دارد و نتوانسته خودش را به آگاهي  از موقعيتي كه در آن  هست برساند جنبه ديگر اين موضوع اين است كه فرد از كودكي تحت تاثير افكار مذهبي بوده است مثلا از سنين كودكي توسط والدينش به اجبار نماز خواندن را شروع كرده و خيلي كارهاي ديگر كه فرد به اجبار والدينش انجام داده است، شايد والدين فكر ميكنند كه اين مورد باعث مي شود فرزندشان به پيشرفت هاي با شكوهي برسد ولي نميدانند كه با اين كار آينده او را به تباهي كامل مي كشانند. وسواس مذهبي توهين فقط به توهين به مقدسات اطلاق نمي شود و حتي فرد ممكن است به طور ناخواسته به  عزيزترين كسانش در ذهنش توهين كند ولي اصلا فرد قصدي  از اين كار ندارد.

انواع وسواس مذهبي

وسواس مذهبي مجموعه زيادي از وسواس هاي ديگر را شامل مي شود يكي از انواع وسواس مذهبي را در بالا خدمتتان معرفي كرديم كه وسواس مذهبي توهين بود. يكي ديگر از انواع وسواس مذهبي مربوط به  اين است كه فرد پيش خودش فكر ميكند كه ايمان كافي ندارد و اين ايمان نداشتن باعث  ايجاد خشم خدا مي شود و بلاهايي سر فرد بيايد كه فرد بگويد اين ها همه به خاطر اين بوده است كه من ايمان كافي نداشتم. يكي ديگر از انواع وسواس هاي مذهبي در مورد نجاسات است، به عنوان مثال فرد در هنگام نماز خواندن پيش خودش فكر ميكند كه مثلا بدنش پاك نيست و نمازش هم مورد قبول واقع نمي شود ولي اين فرد به طور كامل خودش را از قبل پاكيزه نموده است كه دراثر تداوم چنين اعمالي فرد دچار استرس و اضطراب زياد مي شود و عواقب ناگواري را نيز برايش رقم مي زند. يكي ديگر از انواع وسواس مذهبي اين است كه فرد ترس از اين دارد كه رفتاري غير اخلاقي را انجام ميدهد مثلا ناگهان صحنه رابطه جنسي را درفيلم و يا سريالي مي بيند و پيش خودش فكر ميكند كه  گناه كرده است.

اين نوع وسواس هاي مذهبي ريشه در عقايدي دارند كه فرد از كودكي با آنها بزرگ شده است ولي اگر فرد آگاهي داشته باشد و به درمانگر مراجعه كند به راحتي مي تواند بر اين نوع وسواس غلبه كند.

 

وسواس هاي فكري با mehdikhalili

همان طور كه اشاره شد يكي از انواع وسواس هاي فكري مذهبي توهين به مقدسات بود همچنين در بعضي افراد بدين گونه است كه بسيار در انجام اعمال ديني شان شكاك هستند و فكر مي كنند كه اشتباه كرده اند و اين اشتباه برايشان گران تمام مي شود، اغلب افرادي كه دچار وسواس فكري مذهبي هستند دجار اضطراب نيز مي باشند و اين اضطراب در كارهايي كه انجام مي دهند نيز ديده مي شود. در بعضي مواقع فرد فكر ميكند كه ديگر به اعتقاداتي كه دارد پايبند نيست بنابراين  دچار وسواس فكري مذهبي مي شود و در زمينه نجاسات و طهارت و پاكي كه مربوط به احكام مي باشند افرادي هستند كه دچار اختلال مي باشند، به عنوان مثال يك لباس را چندين بار مي شويند و آنقدر از مايعات ضد عفوني كننده استفاده ميكنند كه لباس و پوست دستشان را خراب ميكند، در وسواس هاي فكري مذهبي ما تكرار در كار را زياد مي بينيم مثلا فرد يك كار را چندين بار انجام ميدهد چون فكر ميكند اگر چند بار انجام ندهد يك اتفاقي براي خودش و يا خانواده اش مي افتد.

افكار وسواس گونه فقط به مسئله مذهبي ارتباطي ندارد و موارد ديگر را نيز شامل مي شود ولي ريشه همه وسواس ها در احساس اضطراب و ترسي است كه افراد دارند، اين اضطراب ها و ترس ها باعث مي شود تا فرد نتواند درست فكر كند و به زندگي روزانه اش نيز لطمه وارد مي سازد.

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.