مهم‌ترين تاثيري كه كتابخواني بر زندگي ما مي‌گذارد

۱۷ بازديد

 

در زندگي همه ما انسان‌ها، مطالعه يك فعاليت ضروري و تاثيرگذار محسوب مي‌شود. فوايد مطالعه بي‌شمار هستند اما شايد بتوان گفت مهم‌ترين تاثيري كه مطالعه كردن بر زندگي ما مي‌گذارد، گشودن درهايي در مقابل چشمانمان است كه ما را در مسيرهاي جديد قرار مي‌دهند. فرقي ندارد در زندگي چه مسيري را طي مي‌كنيم، در كجاي راه هستيم و هدف‌مان در زندگي چيست، مطالعه در هر صورت مي‌توان بخشي از مسير ما را روشن كند و با تاباندن نور آگاهي بر ذهن و قلب‌مان باعث شود مسير زندگي خود را با بينشي عميق‌تر طي كنيم. در اين مقاله مي‌خواهيم با اهميت مطالعه در زندگي آشنا شويم، انواع مطالعه را بشناسيم و فوايد مطالعه را بررسي كنيم پس تا انتهاي اين مطلب با هميار آكادمي باشيد. 

داشتن مطالعه چه اهميتي دارد؟

براساس فرهنگ لغت، مطالعه مي‌تواند هر نوع فعاليتي باشد كه طي آن فرد به صورت دقيق شروع به مشاهده چيزي مي‌كند، همچنين خواندن و نوشتن نيز از انواع ديگر مطالعه هستند. در اين بين شناخته‌شده‌ترين شكل مطالعه، خواندن است. همان چيزي كه باعث مي‌شود انسان‌ها به دستاوردهاي بيشتري در زندگي برسند، ديدگاه‌شان تغيير كند و در نهايت به آدم‌هاي بهتري تبديل شوند. بسياري از افراد گمان مي‌كنند مطالعه كردن يعني در نظر گرفتن يك زمان مشخص و آزاد، گرفتن كتابي در دست و خواندن آن. اما مطالعه مي‌تواند شكل‌هاي ديگري هم داشته باشد، شكل‌هاي ساده‌تري كه مي‌توانيم در شرايط گوناگون از آن‌ها استفاده كنيم.

تغذيه كردن ذهن با خوراك مناسب

اما اهميت مطالعه در چيست؟ چرا هميشه ما تشويق شده‌ايم كه بيشتر بخوانيم؟ مطالعه كردن مي‌تواند زندگي انسان‌ها را تغيير دهد. مي‌تواند گوهر وجود انسان را از دروني‌ترين لايه‌هاي وجودش بيرون بكشد و آن را آشكار كند. افرادي كه به صورت مرتب مطالعه مي‌كنند، معمولا از نگرشي ژرف‌تر در زندگي برخوردار هستند، آرامش بيشتري دارند، زيبايي‌هاي دنيا را مي‌بينند و در كل زندگي باكيفيت‌تري را تجربه مي‌كنند. البته توجه به اين نكته هم بسيار مهم است كه مطالعه هميشه نسخه بهتري از انسان‌ها نمي‌سازد. درحقيقت آنچه كه اهميت دارد، محتوايي است كه مطالعه مي‌كنيم. به بيان ساده‌تر، ما زماني از فوايد مطالعه بهرمند مي‌شويم كه به سراغ محتواي ارزشمند برويم. ميليون‌ها عنوان كتاب در جهان وجود دارد. حرف‌هاي كليشه‌اي مبني بر اينكه مطالعه در هر صورت مي‌تواند موجب جهان‌بيني شما شود را فراموش كنيد. ذهن شما بايد با محتواي مناسب تغذيه شود، تنها در اين صورت است كه مطالعه كردن باعث رشد فردي انسان‌ها خواهد شد. 

اهميت مطالعه در حقيقت اهميت نوع محتوايي است كه مطالعه مي‌كنيم. ممكن است روزانه اسم كتاب‌هاي زيادي به گوش شما بخورد كه توسط افراد مختلف به عنوان يك كتاب عالي و تاثيرگذار معرفي مي‌شوند. اول اينكه بهترين و تاثيرگذارترين كتاب براي هر فرد مي‌تواند با بهترين و تاثيرگذارترين كتاب براي فرد ديگر متفاوت باشد. اين به آن بستگي دارد كه شما در كجاي مسير زندگي خود قرار داريد و در جايي كه هستيد ذهن و روح شما دقيقا به چه چيزي نياز دارد. اما در يك حالت كلي، انتخاب محتواي مورد مطالعه ما بسيار اهميت دارد، ذهن خود را با خوراك مناسب تغذيه كنيد. هيچ كسي ضمانت نكرده كه تمام نويسندگان جهان افرادي روشن‌بين، برتر و آگاه بوده يا هستند. در بين نويسندگان، حتي در بين پرآوازه‌ترينشان هم بوده‌اند بسيار كساني كه با افكار مسموم و نگرش‌هاي منفي و حقيرانه خود نسبت به جهان و زندگي، افكار پريشان و آلوده خود را از طريق كلمات‌شان به ذهن و وجود خوانندگان منتقل مي‌كنند. بنابراين بسيار مهم است كه در انتخاب محتواي منبع مطالعه خود، توجه كافي داشته باشيد تا مطالعه موجب آلوده شدن ذهن و ديدگاه‌تان نشود.   

فوايد مطالعه

مطالعه كردن مي‌تواند تاثيرات زيادي در زندگي ما ايجاد كند. زماني كه مطالعه را تبديل به جزئي از زندگي خود مي‌كنيم، طولي نمي‌كشد كه متوجه مي‌شويم چطور تمام بخش‌هاي زندگي ما، از نگرش تا گفتار و رفتارمان تحت تاثير مطالعه قرار گرفته است. بسته به شخصيت و ويژگي‌هاي هر فرد، فوايد مطالعه مي‌تواند براي او متفاوت باشد. ما در ادامه به برخي از مهم‌ترين فوايد مطالعه اشاره مي‌كنيم، مطمئن هستيم حتي فكرش را هم نمي‌كرديد كه مطالعه بتواند چنين تاثيراتي در زندگي ما ايجاد كند. 

1. تقويت مهارت هاي ارتباطي

يكي از تاثيرات مهم مطالعه بهبود مهارت هاي ارتباطي شما است. مطالعه كردن باعث مي‌شود ذهن شما با موضوعات جديدي آشنا شود و بيش از پيش تفكر كنيد. همين موضوع مي‌تواند راهي براي برقراري ارتباطات بهتر با ديگران باشد. افرادي كه به مقدار كافي مطالعه مي‌كنند، در زمان حضور در اجتماع مي‌توانند با توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي فرد مقابل، درمورد موضوعي شروع به صحبت كنند. اين افراد راحت‌تر از ديگران مي‌توانند عقايد و احساسات خود را بيان كنند. اين خود باعث ارتقا كيفيت روابط اجتماعي افراد مي‌شود.

2. كاهش استرس

فرقي ندارد كه رمان مي‌خوانيد، زندگينامه فردي را مطالعه مي‌كنيد يا به خواندن اشعار و منظومه‌ها علاقمنديد، در هر صورت مطالعه كردن مي‌تواند تا حد زيادي فشارهاي رواني، از جمله استرس را در زندگي شما كم كند. زماني كه كتابي در دست مي‌گيريد، گويي نويسنده دست شما را مي‌گيرد و با خود به دنيايي ديگر مي‌برد. به اين ترتيب شما براي چند لحظه‌اي از مسئوليت‌ها و نگراني‌هاي زندگي روزمره فاصله مي‌گيريد و ذهن و روان‌تان آسوده مي‌شود. 

3. تقويت مهارت حرف زدن در كودكان

يكي از فوايد مطالعه براي كودكان، تقويت مهارت صحبت كردن است. تحقيقات نشان داده است كودكاني كه از سنين پايين شروع به مطالعه مي‌كنند، از مهارت بيشتري براي صحبت كردن برخوردار خواهند شد. اين عادت مي‌تواند توسط والدين براي كودكان ايجاد شود. زماني كه كودك مي‌بيند والدين او در ساعاتي از روز كتابي در دست مي‌گيرند و مطالعه مي‌كنند، عادت و علاقه به كتاب خواندن در او نيز شكل مي‌گيرد. به اين ترتيب، كودك با جهاني بزرگ‌تر روبرو مي‌شود كه در آن چيزهاي جالب زيادي براي ياد گرفتن وجود دارند. اما پيش از هر چيز، اين مهارت صحبت كردن است كه در كودك تقويت مي‌شود.  

4. كاهش ميزان افسردگي

يكي ديگر از فوايد مطالعه، كاهش علايم افسردگي در افراد است. افسردگي نتيجه فكر كردن بيش از حد است، فكر كردن به چيزهايي كه ممكن است حتي در دنياي واقعي وجود نداشته باشند اما ذهن آن‌ها را خلق مي‌كند. ذهن ما انسان‌ها به طرز عجيبي دوست دارد فعال باشد. مطالعه كردن باعث مي‌شود ذهن به شكل مثبتي مشغول شود. به اين ترتيب، به جاي ايجاد تفكرات بيهوده و عموما غير واقعي، ذهن با مفاهيمي زيباتر و واقعي‌تر مشغول مي‌شود.   

5. بهبود وضعيت سلامت بدن

تحقيقات زيادي نشان داده است كه مطالعه كردن مي‌تواند عملكرد مغز را به شكل‌هاي مختلف بهبود بخشد. زماني كه عملكرد مغز ما تقويت مي‌شود، تمام قسمت‌هاي بدن نيز عملكرد بهتري خواهند داشت. از سوي ديگر، همانطور كه پيش‌تر هم اشاره كرديم، مطالعه كردن باعث ايجاد تاثيرات مثبت در روحيه ما مي‌شود. اين خود در بهبود وضعيت سلامت فيزيكي ما بسيار موثر است. 

6. كند كردن روند پيري مغز

براساس مطالعات صورت گرفته، فعال نگه داشتن ذهن از طريق مطالعه باعث مي‌شود روند پيري مغز به تاخير بيافتد. درحقيقت اتفاقي كه در اينجا رخ مي‌دهد اين است كه ذهن مهارت شناختي خود را كه معمولا با افزايش سن، ضعيف مي‌شود، تقويت مي‌كند. بنابراين يكي ديگر از فوايد مطالعه را مي‌توان جلوگيري از بروز مشكلات ذهني مربوط به افزايش سن، از جمله آلزايمر عنوان كرد. 

7. تقويت مهارت تصويرسازي ذهني

يكي ديگر از فوايد مطالعه، تقويت مهارت تصويرسازي در ذهن است. زماني كه ما در حال خواندن يك كتاب هستيم، بخصوص كتاب‌هاي داستاني و روايي، ذهن ما به طور كامل مشغول تصويرسازي صحنه‌هاي داستان است. اين موضوع باعث مي‌شود بخش‌هاي ويژه‌اي در ذهن ما فعال شود كه مسئول تصويرسازي هستند. بنابراين مطالعه كردن مي‌تواند براي افرادي كه بنا به حرفه خود نيازمند توسعه اين مهارت هستند و همچنين براي كودكان، بسيار مفيد باشد.

8. تقويت حافظه

مطالعه كردن، بخصوص خواندن كتاب‌هاي تخيلي باعث تقويت حافظه مي‌شود. اين داستان‌ها معمولا پر از جزئيات هستند و خواننده همانطور كه با داستان پيش مي‌رود، مجبور مي‌شود اين جزئيات را در ذهن خود ثبت كند. اين كار در حقيقت نوعي تمرين براي ذهن است كه تلاش كند اطلاعات بيشتري را در خود ثبت كند. اگر مطالعه تبديل به يك فعاليت روتين در زندگي‌تان شود، خواهيد ديد كه تاثيرات اين اتفاق در زندگي شما نمود پيدا مي‌كند و حافظه شما به طور قابل توجهي بهتر كار مي‌كند.

9. تقويت احساس سرخوشي

مطالعه كردن درحقيقت يك فعاليت آزاد است، زماني كه شما كتاب خود را برمي‌داريد و شروع به خواندن آن مي‌كنيد، ذهن و روان شما به سوي حالت آرامش و استراحت مي‌رود. اين كار باعث خواهد شد نوعي احساس سرزندگي و خوشحالي در وجود خود احساس كنيد. حالا اگر شما اين كار را به صورت مرتب تكرار كنيد و هر روز ساعتي را به مطالعه اختصاص دهيد، اين احساس سرخوشي جاي بيشتري در وجود و زندگي‌تان پيدا خواهد كرد و در نهايت، شما تبديل به يك فرد خوشحال خواهيد شد. 

10. ايجاد آرامش و صبوري

مطالعه كردن باعث مي‌شود بينش و آگاهي ما نسبت به زندگي و جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم افزايش پيدا كند. زماني كه انسان با ديدي ژرف‌تر به مسائل پيرامون خود نگاه مي‌كند، بهتر مي‌تواند آن‌ها را درك كند. بنابراين در مواجه با رويدادهاي زندگي آرامش و صبوري خود را بهتر حفظ خواهد كرد و ديگر آنچنان تحت تاثير فراز و نشيب‌هاي زندگي قرار نمي‌گيرد. در حقيقت، مطالعه كردن پنجره‌هايي در مقابل چشمان‌مان باز مي‌كند و ما را از مسائلي آگاه مي‌سازد كه در نهايت جهان‌بيني ما را افزايش مي‌دهد و ما را به فردي فروتن، آرام و صبور در برابر امواج زندگي تبديل مي‌كند. 

11. تقويت مهارت آناليز 

يكي ديگر از فوايد مطالعه تقويت ذهن براي انجام آناليز است. زماني كه ذهن ما از طريق مطالعه، اطلاعاتي را دريافت مي‌كند، به سرعت شروع به تحليل و بررسي اين اطلاعات خواهد كرد. هرچه اطلاعات بيشتري به ذهن ما برسد، ميزان و قدرت تحليل ذهن نيز بالاتر مي‌رود. در نتيجه در مواجه با هر مسئله، ذهن با سرعت بيشتري مي‌تواند اطلاعات دريافتي را تحليل و بهترين پاسخ ممكن را در زمان كوتاهي ارائه كند.

12. افزايش دانش و اطلاعات

يكي از بديهي‌ترين فوايد مطالعه ، افزايش ميزان دانش و اطلاعات ما است. نيازي نيست براي افزايش آگاهي خود حتما به سراغ كتاب‌هاي علمي و دايرة‌المعارف‌ها برويم. خواندن يك رمان ساده يا يك منظومه هم مي‌تواند باعث بالاتر رفتن دانش و اگاهي ما شود. ما با خواندن رمان‌هايي كه توسط افرادي با فرهنگ‌ها و تجربيات مختلف نوشته شده، اطلاعاتي راجع‌به شكل زندگي و طرز نگرش انسان‌ها در جوامع ديگر به دست مي‌آوريم.

13. افزايش عمر

شايد باورتان نشود كه يكي از فوايد مطالعه افزايش عمر انسان است. مطالعه باعث ايجاد تاثيرات مثبتي در زندگي انسان‌ها مي‌شود، افسردگي و نگراني را از وجودمان مي‌زدايد، افق ديدمان را وسعت مي‌بخشد، ايده‌هاي خوب براي شروع كارهاي جديد به ما مي‌دهد و در نهايت به ما كمك مي‌كند شادتر زندگي كنيم. داشتن زندگي و شاد و باكيفيت، كه از دستاوردهاي گنجاندن مطالعه در برنامه روزمره‌مان است، در نهايت باعث افزايش اميد به زندگي و طول عمر انسان خواهد شد. 

14. افزايش تمركز

از ديگر فوايد مطالعه براي ذهن انسان، بخصوص در كودكان، افزايش تمركز است. اگر بچه‌ها را تشويق به خواندن كتاب كنيم و از طرفي، كتاب‌هاي مناسبي نيز برايشان تهيه كنيم، تا حد زيادي مي‌توانيم موجب تقويت تمركز كودك‌مان شويم. زماني كه كودك مشغول خواندن يك كتاب جذاب مي‌شود يا به داستاني كه والدينش برايش مي‌خوانند گوش مي‌دهد، ذهن او به طور كامل بر موضوع داستان متمركز مي‌شود. هرچقدر داستان جذاب‌تر باشد و اين جريان زمان طولاني‌تري ادامه پيدا كند، قدرت تمركز كودك بيشتر تقويت خواهد شد.  

15. برخوردار شدن از يك تفريح سالم و آسان

كتاب خواندن يك تفريح كم‌هزينه، سالم و بي‌دردسر است. شما در هرجا و هر شرايطي مي‌توانيد شروع به خواندن كتاب كنيد. بهتر است نسخه الكترونيك كتاب‌هاي موردعلاقه خود را در گوشي موبايل‌تان ذخيره كنيد تا در شرايط مختلف به راحتي به سراغش برويد. به اين ترتيب هر كار و فضايي كه تا پيش از اين برايتان كسل‌كننده بود، مثل نشستن در اتوبوس و مترو به مدت طولاني، انتظار در صف‌هاي بلند يا بودن در كنار افراد ناخوشايند، تبديل به فرصتي براي برخورداري از يك تفريح سالم خواهد شد. 

16. بهبود وضعيت خواب

مطالعه كردن باعث مشغول شدن ذهن و در نهايت خسته شدن آن مي‌شود. زماني كه ذهن خسته باشد، شما خواب راحت‌تري را تجربه مي‌كنيد. بنابراين افرادي كه با مشكل بي‌خوابي مواجه هستند، مي‌توانند پيش از رفتن به رختخواب، ساعتي ذهن خود را با مطالعه مشغول و خسته كنند. به اين ترتيب، خواب راحتي را تجربه خواهند كرد.

 

وقت، بزرگترين دارايي ما است. اگر دوست داريد با صرف كمترين ميزان وقت، بيشترين آموزش را ببينيد، بايد با خلاصه كتاب‌ هاي ذهن آشنا شويد. ما در ذهن، مجموعه‌اي از جذاب‌ترين و كاربردي‌ترين كتاب‌هاي روانشناسي، مديريت، توسعه فردي و توسعه كسب‌وكار را براي شما خلاصه كرده‌ايم. پكيج‌هاي خلاصه كتاب ذهن به فشرده‌ترين حالت ممكن و بدون جا انداختن حتي يك نكته از كتابها مخصوص افرادي است كه به علي‌رغم كمبود وقت، دغدغه دانايي و آموزش دارند. كافيست اپليكيشن ذهن را نصب كنيد و به مجموعه‌اي گسترده از محتواي آموزشي دسترسي پيدا كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.